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新日鐵住金シカゴ SAIC 学生美術展 20周年

1993年 メセナのもと誕生した美大生支援プロジェクト
 新日本製鐵と住友金属が合併し、粗鋼生産では世界第二位の規模を持つ新日鐵住金 (しんにってつすみきん) が2012年10月に発足してから1年が過ぎた。同社の子会社である米国新日鐵住金シカゴ事務所は、繁華なミシガン通りのビルにあり、オフィス内のギャラリーには絵画、写真、版画など20点の美術品が飾られている。

 これは米国新日本製鐵が1993年に開始した若手美術家育成企画『アート・アプリシエーション・プログラム』の一環だ。シカゴ美術館附属美術大学 (The School of the Art Institute of Chicago 略称 SAIC) の学生の応募作品から毎年40点を厳選し、同社シカゴ事務所のギャラリーに年2回 (冬期12月 - 5月、夏期6月 - 11月) に分けて20点づつ展示する。作品が選ばれた学生には同事務所から奨学金が贈られると共に、展示中に売却が成約した場合、その全額が学生に支払われる。
Nippon Steel & Sumitomo Metal USA Chicago Gallery:
front image “Here is Always Someplace Else” by Stephanie Cristello

 同社が1992年にシカゴに進出した当時は現在より日本企業の数が多く、メセナ (文化支援) のもと大学などの教育機関やミュージアム、オーケストラ、シアターなど文化団体を経済的に支援する会社が少なくなかった。当時、同社シカゴ事務所の所長だった保倉裕氏と総務部長だった高橋均氏は、地元の美大生に発表の機会を与え、かつ日系企業の存在を目に見える形で伝えて地域の文化活動に貢献できれば、との思いでプログラムを発案した。

 ところが当初この企画はSAICでは受け入れられなかった。公募展で選んだ作品を学外、しかもオフィス内で通年展示するには、規約の設定、作品への保険、アーティストとの契約、展覧会の管理運営など煩雑な手続きが含まれるためだ。当時のシカゴ日本商工会議所の事務局長だった天満清氏は骨董品コレクターで美術関係に明るく、SAIC 大学院を修了したばかりの斉藤博子をコーディネーターに推薦。当時、同大学院長で企画に理解を示したマイケル・ミラー教授を迎えて実行委員会が結成された。幾多の折衝を経て保倉・高橋両氏のアイデアが実現したのは1993年12月だった。

 以降プログラムは発展し、2002年には所長だった菊池淳氏と総務課長だった松村正俊氏が「パーチェス・アワード」を設立した。同社の社員が投票して冬期・夏期各回の展示作品から1点づつを選び、同社が正式に購入してコレクションとするもので、対象となった学生には、さらに奨学金が授与される。これまで20年にわたり、同社は25カ国出身およそ400人の学生による作品800点以上を展示してきたことになる。

20周年を迎えたアート・アプリシエーション・プログラム


Gallery reception
 毎年、苦労するのが作品選考だ。今回だけでも69人による553点の応募があり、同社の青山健郎 (米国新日鐵住金副社長兼業シカゴ事務所長) 、中野正廣 (同事務所コーディネーター) 、山川雅代 (同事務所ギャラリー管理長) 、SAIC のマイケル・ミラー (版画科教授) 、ジニー・ロング (地域共同事業課課長) 、ゲン・ウエダ (地域共同事業課助手) 、斉藤博子 (アート・アプリシエーション・プログラム主任) の各氏からなる審査団が協議を重ね、20人による40点を選出した。(役職等は2012年のもの。)

 日本人ではサンフランシスコ出身の堀渕美香さんが昨年に続いて入選しており、ノスタルジックな油彩『散歩』を展示している。堀淵さんは昨年の冬期展で「パーチェス・アワード」を受賞した。今回の受賞は冬期がルディア・キムさんの油彩『雨』、夏期は現在も選考中だ。




“Sanpo” by Mika Horibuchi


Pamphlet designed by Amara Hark-Weber
 作品を紹介するパンフレットはSAIC大学院生のアマラ・ハーク=ウェバーさんが担当。交換留学生として長崎県の高校に1年通った経験を活かし、新日鐵住金とSAICの正式名称を英語と日本語で表紙に入れた。双方のロゴが正方形であることから、パンフレットも正方形にして調和のとれたデザインを創りあげた。



 3月に開かれたプログラム20周年記念式典では吉田雅治シカゴ総領事、SAICのトニー・ジョーンズ名誉総長、ウォルター・マッシー学長が挨拶に立ち、経済の状況に左右されることなく20年間支援を続けた同事務所を賞賛するとともに、厳しい審査を通過した美大生20名に祝辞を贈った。青山所長は、これまでの感謝を述べ、帰国する青山氏に替わり4月から後任となる堀賀郎所長を紹介し、プログラムの継続を宣言した。

 ライエル・アペルドン、ステファニー・クリステロ、エリザベス・メリット・コン、ケヴィン・スチュアートなどによる個性豊かな作品が並ぶ現在の展覧会 (2013年夏期展) は好評で、2014年1月まで期間が延長された。ギャラリーはSAICの学生、卒業生、教職員、その家族や関係者に公開しており、閲覧には予約が必要だ。予約はメール (英語) で Ms. Saito まで。hsaito [at] artic.edu(atを@に変換)作品は購入可能。

 
 Takeo Aoyama



Ludia Kim “Rain”

Ryer Appeldoorn “T 1”

Elizabeth Merritt Kong “Bi-Racial Study 1”

Kevin Stuart “The Candycanesmith
(Yet another miserable fellow commuter)”


The selection committee: from left Masahiro Nakano, Hiroko Saito, Michael Miller,
Masayo Yamakawa, Jeanne Long, Gan Uyeda, and Takeo Aoyama

NSSMUSA / SAIC アート・アプリシエーション・プログラム 第20回展覧会
展示アーティスト:
Ryer Appeldoorn, Rashayla Marie Brown, Stephanie Cristello, Ector Garcia, Mika Horibuchi, Ahyeon Kye Kim, Ludia Kim, Michael Larsen, Bora Lee, Heesun Lee, Elizabeth Merritt Kong, Jihae Park, Wendy Robles, Zach Sayers, Samuel Sotelo-Avila, Kevin Stuart, Tewosret Vaughn, Alison Vellas, Chelsea Witherby and Hyounsang Yoo

■ Nippon Steel & Sumitomo Metal U.S.A. Inc. Chicago Office Gallery
900 N. Michigan Avenue, Suite 1820, Chicago, IL 60611


(文責:斉藤博子 写真:藤川信善)



      Nippon Steel & Sumitomo Metal USA Supports
         20th Annual SAIC Student Art Show


Project Conceived to Aid Art Students under Mecenat in 1993

Chicago -- One year passed since Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation (NSSMC), the world's second largest steel producer by volume, was founded as a result of merger of Nippon Steel Corporation (NSC) and Sumitomo Metal Industries (SMI) in October, 2012. This Japanese entity's subsidiary Nippon Steel & Sumitomo Metal U.S.A. Inc. (NSSMUSA) Chicago Office is located in the heart of North Michigan Avenue, and it is home to a gallery displaying 20 pieces of print, photograph and painting.

This is part of the Art Appreciation Program which Nippon Steel U.S.A. Inc. (NSUSA) launched in 1993 to aid young visual artists. Every year 40 works are selected from hundreds of entries submitted by students of the School of the Art institute of Chicago (SAIC). The accepted works are exhibited through a year, divided into two shows, winter (December - April) and summer (May - November), 20 pieces respectively. Each student whose work is selected for the exhibit receives a monetary award, as well as the opportunity to sell their work commission-free.

When NSUSA opened its first Chicago branch in 1992, more Japanese corporations were active in the greater Chicago area compare to today. Many of them were directly involved with the mecenat (French word meaning corporate patronage to arts); some financially contributed to educational institutions and other to cultural organizations such as museum, orchestra or theater. The then NSUSA Chicago General Manager Yutaka Hokura and the then Senior Manager Hitoshi Takahashi conceived the Art Appreciation Program in order to provide local art students with exposure and to support Chicago-based cultural activities through visible approach by Japanese corporation.

However, this proposal was not originally welcomed at the SAIC. The school was concerned about obstacles to hold student art contest and a show throughout a year under corporate setting; complicated procedures to set the competition rules, insurance on artworks, contract with artists, and operation of art exhibits. Being consulted, the then Secretary General of the Japanese Chamber of Commerce and Industry of Chicago (JCCC) Kiyoshi Tenma, avid antique collector who was familiar with the local art scene, recommended SAIC master graduate Hiroko Saito as program coordinator. The Program Committee was completed with the participation of Professor Michael Miller, former Chairman of the Graduate Division of SAIC. After a number of meetings and much effort, the idea by Hokura and Takahashi was realized in December, 1993.

The Program has steadily improved, in 2002 it started the Purchase Award. The NSUSA Chicago office personnel choose one work from each exhibition, purchase it to be added to the corporation's collection, and awardee receives additional scholarship money. This new facet was introduced by the then NSUSA Chicago General Manager Jun Kikuchi and the then Senior Manager Masatoshi Matsumura.

In the past two decades, the corporate gallery has displayed approximately 800 works by some 400 SAIC students from 25 countries.


Art Appreciation Program Marks 20th Anniversary

Every year it is not easy to select right works. This time alone, 553 digital images by 69 students were submitted. 40 pieces by 20 artists survived the final cut made by the selection committee, a group which consists of NSSMUSA's Takeo Aoyama (Executive Vice President and General Manager), Masahiro Nakano (Corporate Coordinator) and Masayo Yamakawa (Gallery Manager), along with SAIC's Michael Miller (Professor, Printmedia), Jeanne Long (Director, Community Partnerships), Gan Uyeda (Assistant, Community Partnerships) and Hiroko Saito (Director, the NSSMUSA / SAIC Art Appreciation Program). (The above committee and their titles were active in the academic year of 2012).

In this competition, the work of one Japanese undergraduate student was selected, that of Mika Horibuchi . The San Francisco-born Horibuchi's nostalgic painting "Sanpo" is on view in the current show. Being selected two years in a row, she also received one of the two 2012 Purchase Awards. As for the 2013 Awards, one was given to "Rain," painting by undergraduate Ludia Kim and another has not been decided yet.

A pair of the pamphlets for the 20th annual exhibitions were designed by SAIC graduate student Amara Hark-Weber. Reflecting own experience that she spent one year in Nagasaki Prefecture, Japan, for high school exchange program, she put official names of the two collaborative entities, NSSMUSA and SAIC, in Japanese language on the pamphlet cover. The square-shaped pamphlet was her idea to match and pay homage to the two entities' logos; both are square, respectively.

At the commemorative reception in March, Consul-General of Japan the Hon. Masaharu Yoshida, SAIC Chancellor-Emeritus Tony Jones and SAIC President Walter Massey praised the Japanese corporation's 20-year standing contribution despite economic conditions, and congratulated the 20 art students having won the tough competition. NSSMUSA Chicago General Manager Takeo Aoyama expressed his sincere acknowledgement, declared to continue the Program, then introduced Yoshiro Hori who would succeed to Aoyama after his return to Japan in the following month.

The current exhibition has been well received; paintings by undergraduate students Ryer Appeldoorn, Stephanie Cristello, Elizabeth Merritt Kong and Kevin Stuart among others attract viewers through their separately unique expressions. By popular demand, the show is extended though January, 2014.

The NSSMUSA / SAIC Art Appreciation Program exhibit is open to students, alumni, faculty, staff, their family and friends of the SAIC by appointment. Most of the artworks are available for purchase. Contact for appointment by email: Ms. Saito (hsaito [at] artic.edu)


NSSMUSA / SAIC Art Appreciation Program 20th Exhibition 2012 - 13
Artists:
Ryer Appeldoorn, Rashayla Marie Brown, Stephanie Cristello, Ector Garcia, Mika Horibuchi, Ahyeon Kye Kim, Ludia Kim, Michael Larsen, Bora Lee, Heesun Lee, Elizabeth Merritt Kong, Jihae Park, Wendy Robles, Zach Sayers, Samuel Sotelo-Avila, Kevin Stuart, Tewosret Vaughn, Alison Vellas, Chelsea Witherby and Hyounsang Yoo


■Nippon Steel & Sumitomo Metal U.S.A. Inc. Chicago Office Gallery
900 North Michigan Avenue, Suite 1820, Chicago, IL 60611

(Text by Hiroko Saito, Photo by Nobuyoshi Fuzikawa)


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